FANDOM

L 15.11.2014 kell 16.00 Pärnu Eliisabeti kirik

KAVA

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Klaveritrio B-duur KV 502 (1786)
Allegro
Larghetto
Allegretto

Erkki-Sven Tüür (1959)

Fata Morgana (2002)

Johannes Brahms (1833-1897)

Klaveritrio Nr. 3 c-moll op. 101 (1887)
Allegro energico
Presto non assai
Andante grazioso
Allegro molto

Dorpat Trio

Anna Samsonova (viiul)
Enno Lepnurm (tšello)
Irina Oja (klaver)

Laupäeval, 15. novembril 2014 kell 16 esitab Dorpat Trio koosseisus Anna Samsonova (viiul), Enno Lepnurm (tšello) ja Irina Oja (klaver) Pärnu Eliisabeti kirikus Mozarti, Brahmsi ja Tüüri muusikat klaveritriole.

Dorpat Trio musitseeris esimest korda koos 2012. aasta juunis Jevgeni Mravinski nimelisel rahvusvahelisel muusikafestivalil Narvas. Sellest peale on esinemised viinud ansamblit ka väljaspoole Eestit. Trio repertuaaris on nii klassikalist kui ka uut muusikat, mille hulgas nii mõnigi teos on kõlanud Eestis esmakordselt.

Anna Samsonova on õppinud viiulit Narva muusikakoolis, Georg Otsa nimelises Tallinna muusikakoolis ning Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias. Ta on osalenud mitmetel regionaalsetel ja üleriigilistel konkurssidel ning võtnud osa paljudest meistrikursustest. Praegu töötab ta Vanemuise teatri sümfooniaorkestris. 2009. aastal asutas ta koos kolleegidega kammeransambli Dorpat, millest kasvas välja Dorpat Trio.

Enno Lepnurm alustas tšelloõpinguid Tallinna muusikakoolis ja õppis seejärel Tallinna Muusikakeskkoolis ning Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias. Ta on täiendanud ennast mitmete rahvusvaheliselt tunnustatud tšellistide meistriklassides ja esinenud nii solisti kui ka erinevate ansamblite ja orkestrite liikmena Eestis ja välismaal. Aastast 2011 töötab ta Vanemuise sümfooniaorkestri tšellorühma abikontsertmeistrina ning aastast 2012 on ta Dorpat Trio liige.

Irina Oja on õppinud Krasnojarski riiklikus muusika- ja teatriakadeemias ning töötanud klaveriõpetajana eksperimentaalses keskkoolis Univers. Kontsertmeistrina on ta töötanud Krasnojarski riiklikus muusika- ja teatriakadeemias, Vanemuise teatris, Heino Elleri nimelises Tartu muusikakoolis, Tallinna ülikooli kunstide instituudis ning Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias, õppides samas ka magistrantuuris. Ta on kammeransambli Dorpat asutajaliige.

Mozart on kirjutanud kuus triot klaverile, viiulile ja tšellole (neist esimene – KV 254 aastast 1776 – kannab nimetust Divertimento). Trio B-duur KV 502 on Mozarti kolmas teos antud žanris, loodud pärast ooperi "Figaro pulm" tagasihoidliku publikumeenuga esietendust Viinis 1786. aastal. Trio oli kirjutatud arvatavasti eesmärgiga leevendada helilooja rasket rahalist olukorda.

Trio B-duur KV 502 koos trioga e-moll KV 542 kuulub kahtlemata Mozarti kammerloomingu paremiku hulka. Võrreldes Klassitsismi algusperioodi klaveritriodega (eriti Haydni teosed ja Mozarti kaks esimest triot), kus juhtival kohal oli klaveripartii, viiulil kommenteeriv roll ning tšellol dubleeriv bassipartii, on Mozarti trios B-duur igal pillil on oma funktsioon. Bass ei sõltu klaveri bassipartiist, kõigil kolmel pillil on iseseisev ja kaalukas roll. Triot KV 502 iseloomustab suurepärane tasakaal pillide vahel, sagedane polüfooniavõtete kasutamine ning Mozartile igiomane meloodiline leidlikkus.

Tüür sündis 16.10.1959 Kärdlas Hiiumaal. Ta alustas oma muusikuteed 1970. aastate teisel poolel progressiiv-rocki ansambli "In Spe" liidrina, olles mõjutatud King Crimsoni ja Frank Zappa, ansamblite "Yes" ja "Genesis" loomingust. Tema professionaalne helilooming sai tuntuks 1980. aastate keskel.

Põhiosa Tüüri loomingus moodustab instrumentaalmuusika. Ta on kirjutanud kaheksa sümfooniat, mitmeid instrumentaalkontserte, kammerteoseid ja ooperi.

Tüüri varases muusikas põimuvad eri kompositsioonitehnikad ja stiilid: gregooriuse laul ja minimalism, mikrotonaalne muusika ja lineaarne polüfoonia, kõlaväljad ja dodekafoonia. Alates 2002 valminud Neljandast sümfooniast ("Magma") iseloomustab Tüür oma muusikat mõistega "vektoriaalne meetod", märkides: "Olulisim erinevus varasema lähenemisega võrreldes on see, et rohujuure tasandil on kogu kompositsiooni aluseks nn. algkood, geen, mis muteerudes ja arenedes moodustab sidusalt kogu teoses esineva materjali."

Ta on kirjutanud Raoul Wallenbergist inspireeritud ooperi "Wallenberg", mille esilavastus toimus 2001. aastal. Selle esietendus Eestis toimus 2007. aasta juunis "Estonias" ning nii publik kui kriitikud võtsid selle vastu ovatsioonidega.

Fata Morgana klaverile, viiulile ja tšellole oli tellitud Griegi Trio poolt ning esiettekanne toimus 22.03.2003 Wigmore Hallis, Londonis. Nagu miraaž, mille järgi sai teos oma nime, veetleb see kuulajat kõige läikiva, vastupandamatu poole.

Brahmsi kolmas klaveritrio oli kirjutatud 1886. aastal, kui helilooja puhkas Thuni järve ääres Švetsis. Inspireerituna kohalikust loodusest ja maastikust kirjutas Brahms seal ka sonaadi tšellole (Nr. 2 F-duur op. 99) ja viiulile (Nr. 2 A-duur op. 100). Brahms oli selleks ajaks kõik suured ja kuulsamad orkestriteosed peale Topeltkontserdi viiulile ja tšellole juba kirjutanud ning keskendus rohkem erinevatele kammerkoosseisudele, klaverile ja vokaalile kirjutamisele.

Klaveritrio Nr. 3 on üks lühemaid teoseid Brahmsi kammermuusikas, kestusega umbes 20 minutit. Teose neli osa on lühikesed aga samas muusikaliselt väga intensiivsed. Trio oli Clara Schumanni, Brahmsi hea sõbra, lemmikteos ja ta oli tihti Brahmsile lehekeerajaks kui autor esitas triot oma muusikutest sõpratega: viiuldaja Joseph Joachimiga ja tšellist Robert Hausmanniga.

Dorpat Trio musitseerib koos 2012. aasta juunist, esmakordselt esines ta Narva XVIII J. Mravinski nim. rahvusvahelise muusikafestivali raames. Novembris 2012 osales trio VI J. Joachimi nim rahvusvahelisel kammermuusika konkursil Weimaris (Saksamaa). Trio korraldab kontserte üle Eesti nii täiskasvanutele kui ka koolikontserdid lastele. Samas teeb trio koostöö ooperi lauljatega kontsertsarjades Viini leierkast ja Con forza e tenerezza. Trio repertuaaris on teosed klassikast kuni tänapäevani, mõned nendest on Eestis esmaettekanded.

Anna Samsonova lõpetas 1997. aastal Narva Muusikakooli Svetlana Voronova viiuliklassis. Õpingud jätkusid Tallinnas G. Otsa nim Tallinna muusikakoolis Eva Punderi juhendamisel. Aastal 2004 lõpetas ta bakalauruseõppe Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias Aet Ratassepa ja Arvo Leiburi juhendamisel ning aastal 2012 samas magistrantuuri (cum laude) prof Aleksandr Ficheri viiuliklassis. Anna Samsonova on osalenud mitmetel regionaalsetel ja üleriigilistel konkurssidel. 1997. aastal pälvis ta I preemia Narvas noorte keelpillimängijate konkursil ning 1999. aastal III koha Tallinnas II noorte keelpillimängijate konkursil. Ta on osa võtnud meistrikursustest, mida on juhendanud Anatoli Reznikovsky, Zorja Šihmurzaeva, Michael Gaisler jt. Aastast 2005. töötab Anna Samsonova Vanemuise teatri sümfooniaorkestris. 2009. aastal asutas ta koos oma kolleegidega kammeransambli Dorpat, millest kasvas välja Dorpat Trio.

Enno Lepnurm on sündinud 1981. Tallinnas. 9-aastaselt alustas ta tšelloõpinguid Tallinna Muusikakoolis õp Evi Olti juhendamisel ja omandas keskhariduse Tallinna Muusikakeskkoolis, kus õppis Laine Leichteri tšelloklassis. Aastal 2001 jätkusid õpingud Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias prof Peeter Paemurru tšelloklassis, mille ta lõpetas 2007. aastal. Lisaks on Enno Lepnurm end täiendanud mitmete rahvusvaheliselt tunnustatud tšellistide meistriklassides. Pärast EMTA lõpetamist on Enno Lepnurm esinenud nii solisti kui ka erinevate ansamblite liikmena Eestis ja välismaal. Vabakutselina tegutseb ta ERSOs, Üle-eestilises Noorte Sümfooniaorkesteris ning erinevades kammermuusika kollektiivides; ta on ka Salongitrio liige. Aastast 2011 töötab Enno Vanemuise sümfooniaorkestri tšellorühma abikontsertmeistrina ning aastast 2012 on ta Dorpat Trio liige.

Irina Oja lõpetas Muusikakeskkooli Novosibirski Riikliku Konservatooriumi juures ning 1998. aastal Krasnojarski Riikliku Muusika- ja Teatriakadeemia Svjatoslavi Ovodovi klaveriklassis. Ta on töötanud eksperementaalses keskkoolis Univers klaveriõpetajana ja kontsertmeistrina ning Krasnojarski Riikliku Muusika- ja Teatriakadeemias kontsertmeistrina näitlejameisterlikkuse kateedris dots Nina Žarova klassis ning soololaulu kateedris dots Natalja Aleksejeva klassis. 1999. aastast tegutses ta kontsertmeistrina teatris Vanemuine, 2004. aastast klaveriõpitajana ja kontsertmeistrina Tartu I Muusikakoolis ning Heino Elleri nim Tartu muusikakoolis Taisto Noore lauluklassis. Aastast 2011 töötab Irina Tallinna Tartu ülikooli kunstide instituudis kontsertmeistrina Vaike Kiik-Salupere lauluklassis ja Mart Kivi dirigeerimisklassis. 2012. aastast õpib Irina EMTA magistrantuuris dots Marrit Gerretz-Traksmanni kammermuusikaklassis. 2013. aastast töötab Irina Oja EMTAs lauluosakonna kontsertmeistrina. 2009. aastast Irina on kammeransambli Dorpat solist. Ta on esinenud kontsertidega erinevates paikades üle Eesti nii solistina kui kammerkoosseisudes – duost sekstetini.

Repertuaar:

  • J. Haydn Klaveritrio D-duur Hob. XV/16
  • W. A. Mozart Klaveritrio B-duur KV 502
  • L. v. Beethoven Klaveritrio nr. 5 D-duur op. 70 Nr. 1 "Ghost"
  • S. Rahmaninov Trio Elegiaque nr. 1 g-moll
  • D. Šostakovitš Klaveritriorio nr. 1 c-moll op. 8
  • E. Bohnke Klaveritrio b-moll op. 5
  • A. Babadžanjan Klaveritrio fis-moll
  • C. Saint-Saëns Klaveritrio nr. 1 F-duur op. 18
  • A. Dvořák Klaveritrio nr. 4 e-moll op. 90 "Dumky"
  • A. Piazzolla Aastaajad, Oblivion
  • V. Ojakäär Klaveritrio
  • E.-S. Tüür Fata morgana

Also on FANDOM

Random Wiki