FANDOM

L 15.09.2012 kell 16.00 Pärnu Eliisabeti kirik

KAVA

Claude Debussy (1862-1918)

La cathédrale engloutie / Uppunud katedraal (1910)
Les Fées sont d'exquises danseuses / Haldjad on võrratud tantsijannad (1912)

Olivier Messiaen (1908-1992)

Regard des Anges / Inglite pilk (1944)

Eric Satie (1866-1925)

Véritables préludes flasques (pour un chien)/ Prelüüdid koerale (1912)

Arvo Pärt (1935)

Partiita (1959)

Vasily Kalafati (1869-1942)

Prelüüd (1901)

John Cage (1912-1992)

Water music / Veemuusika (1952)

Diana Liiv (klaver)

Sel aastal möödub 150 aastat prantsuse impressionisti Claude Debussy ja 100 aastat USA avangardisti John Cage sünnist.

Impressionismi peetakse üheks spontaansemaks kunstivooluks ajaloos. Maalikunstnikud püüdsid lõuendile jäädvustada kordumatut hetke, seda "praegust" - tabamatut olevikku läbi iseenese silmade. Impressionistlik kunst ei ürita filosoofeerida ega moraliseerida, ta lihtsalt kirjeldab ning annab edasi ehedat meeleolu. 20. sajandi esimesel poolel levis sarnane mõtlemine ka prantsuse muusikas - püüti kirjeldada, otsekui maalida pilte, anda edasi hetke virvendust. Vastupidiselt eelnenud romantilisele stiilile ei kujuta Debussy oma muusikas kunagi isiklikku draamat, hea ja kurja võitlust või suurt valu ja õnne. Tema muusika on peen, värvi- ja valgusküllane. Debussy klaveriprelüüd "Uppunud katedraal" on üks paremaid selle stiili näiteid. Kuuleme justkui ookeani põhjast kostuvaid kellalööke, võime kujutleda majesteetlike tornide tippe paistmas läbi väreleva veepinna.

Avangardistist helilooja, pianisti ja publitsisti John Cage'i looming on avaldanud mõju paljudele teistele 20. sajandi heliloojatele. Õpingud Arnold Schönbergi juures viisid ta kokku atonaalsuse ja dodekafooniaga. 1938. aastal organiseeris ta oma esimese löökpilliorkestri, millele kirjutas hulga teoseid. Sellest perioodist pärineb ka tema üks menukamaid ja järgimist leidnud leiutisi – ettevalmistatud klaver (prepared piano), mille puhul klaveri kõla muudeti keeltele või keelte vahele asetatud esemete, näiteks metallpoltide, klaasitükkide, müntide, kummiribad vms. abil

Lisaks Debussy ja Cage'i loomingule kuuleb kontserdil ka teiste 20. sajandi heliloojate teoseid, mis loovad omavahel nii huvitavaid paralleele kui ka kontraste.

Pianist Diana Liiv on lõpetanud EMTA magistrantuuri prof. Peep Lassmanni klaveriklassis ja cum laude prof. Marje Lohuaru kammeransambliklassis. Lisaks on ta täiendanud ennast ka professorite Victor Rosenbaumi (USA), Hui-Ying Tawastsjerna (Soome) ja Konstantin Bogino (Venemaa/Prantsusmaa/Itaalia) juures. Diana Liiv on esinenud solisti ja kammermuusikuna Eestis, Lätis, Leedus, Soomes, Rootsis, Venemaal, Hollandis, Itaalias, Iisraelis ja USA-s. Ta on esinenud orkestrisolistina Tallinna Kammerorkestri, Tartu Kammerorkestri, Longy Sümfooniaorkestriga Bostonis ja Kaunase Sümfooniaorkestriga Leedus. Ta on Eesti noorte pianistide konkursi laureaat ja kahekordne laureaat (nii soolo- kui ka kammeransambli kategoorias) rahvusvahelisel pianistide konkursil "Music without limits" Leedus (2010). Kuhmo kammermuusika festivali kursustel Soomes on ta saavutanud nii parima solisti stipendiumi (2008) kui ka parima ansambli auhinna (2009). Diana Liiv on salvestanud koostöös Klassikaraadioga kaks CD-plaati Tšaikovski muusikaga. Ta on Muusikasõprade Seltsi kontserdisarjade kunstiline juht ning esineb regulaarselt nii Eestis kui välismaal solisti ja kammermuusikuna, tehes koostööd paljude silmapaistvate interpreetidega.

Also on FANDOM

Random Wiki