FANDOM

L 26.10.2013 kell 16.00 Pärnu Eliisabeti kirik

KAVA

Claude Debussy (1862-1918)

Pour le Piano (1894–1901)
I Prelude
II Sarabande
III Toccata

Modest Mussorgski (1839-1881)

Klaveripalade tsükli Pildid näituselt / Картинки с выставки (1874) muusikast koostatud M. Tušmalovi orkestrisüit "Pildid", klaverile neljale käele seadnud A.N.Schaefer ja A.Tšernov
I Jalutuskäik / Promenade
II Vana loss / Il vecchio castello
III Munast kooruvate tibupoegade tants / Балет невылупившихся птенцов
IV Rikas ja vaene (poola) juut / Samuel Goldenberg und Schmuyle
V Härjapõlvlane / Gnomus
VI Tuilerie aed. Laste vaidlus mängu pärast mängu / Tuileries. Dispute d'enfants après jeux
VII Härjavanker / Bydło
VIIIa Limoges'i turg / Limoges. Le marché
VIIIb Katakombid / Catacombae
IXa Majake kanajalgadel / Избушка на курьих ножках (Баба-Яга)
IXb Kiievi väravad / Богатырские ворота (В стольном городе во Киеве)

Klaveriduo Ebe Müntel ja Jorma Toots

Modest Mussorgski (1839-1881) on vene helilooja, keda tema hilisem kolleeg Dmitri Šostakovitš on nimetanud kõige venepärasemaks heliloojaks üldse. Mussorgski klaveripalade tsükkel "Pildid näituselt" valmis 1874. aastal helilooja varalahkunud sõbra, kunstniku ja arhitekti Viktor Hartmanni mälestuseks. Teose aluseks on kunstniku joonistused ja maalid, mille sisu on edasi antud muusikas. Tänu oma eredusele omandas Mussorgski tsükkel kiiresti suure populaarsuse ja muutus hiljem ka seadjate lemmikuks, olles ilmselt klassikalise klaverimuusika kõige enam teistele esituskoosseisudele seatud teos.

Tsükli väljaandmise lugu on üpris keeruline. Kuigi Mussorgski kirjutas teose märkimisväärselt lühikese aja jooksul, 2.-22.6.1874, ilmus see Nikolai Rimski-Korsakovi redaktsioonis alles 1886. aastal, viis aastat pärast helilooja surma. Kahjuks ei olnud tegu Mussorgski partituuri täielikult adekvaatse äratrükiga. Väljaanne sisaldas lisaks toimetuslikele muudatustele suure hulga vigu ja vääritimõistmisi. Helilooja käsikirjale põhinev väljaanne ilmus trükis alles pool sajandit hiljem, aastal 1931 ning alles 1940. aastal ilmus teose kriitiline väljaanne koos itaalia helilooja Luigi Dallapiccola põhjalike kommentaaridega. Mussorgski käsikirja faksiimile ilmus trükis alles 1975. aastal.

Kontserdil kõlav süit "Pildid" põhineb Mussorgski klaveripalade tsükli "Pildid näituselt" muusikale. Süidi on klaverile neljale käele seadnud A.N.Schaefer ja A.Tšernov. Kui Mussorgski originaalversioonis on "pilte" ühendavateks lülideks lühikesed muusikalised "jalutuskäigud", siis Schaeferi ja Tšernovi seades on kõik pildid paigutatud justkui samasse näitusesaali. Nende järjekorda on veidi muudetud ja üks pilt on tänu uuele helistikule saanud koguni algsest otskui erineva värvilahenduse.

Klaveriduo Ebe Müntel ja Jorma Toots mängib järjepidevalt koos 2004. aastast, kui duo osales edukalt eesti noorte interpreetide konkurss-festivalil Con brio. Hooajal 2008-2009 osales duo mitmel rahvusvahelisel jõuproovil ja saavutas laureaaditiitli kõrgetasemelisel Białystoki klaveriduode konkursil Poolas. Duo repertuaaris on lisaks klassikalisele duorepertuaarile ja eesti muusikale ka transkriptsioonid ja improvisatsiooniline muusika.

Also on FANDOM

Random Wiki