FANDOM

Siin toimub arutelu väljapaistva pärnu arhitekti Olev Siinmaa mälestusmärgi püstitamise üle.

PlaneerimisprotsesssEdit

Plaanide kohaselt võiks skulptuur paika saada 2016. aastal, kui arhitekti sünnist möödub 135 aastat.

Mälestusmärgi asukoha valimineEdit

Allikas: http://www.parnupostimees.ee/2704166/olev-siinmaa-jouab-skulptuurina-kodumaja-manu

Mälestusmärgi asukoha valimise komisjon:

  1. Pärnu abilinnapea Romek Kosenkranius
  2. planeerimisosakonna juhataja Kaido Koppel
  3. linnaarhitekt Karri Tiigisoon
  4. muinsuskaitse peaspetsialist Liina Hansen
  5. linnakunstnik Janno Poopuu
  6. Eesti kujurite ühenduse esindaja, skulptor Elo-Katre Liiv
  7. arhitekt Jüri Okas Eesti arhitektide liit

Monumendi asukoha alternartiivid:

  1. Vallikääru nõlv
  2. Siinmaa kodumaja Rüütli tänava poolne külg
  3. tänavalõiku Rüütli kivimuulil
  4. Rüütli-Hommiku tänava nurk
  5. rannahoonega külgnev ala
  6. haljasala Ranna puiestee ääres
  7. Siinmaa park Pärnu Hansagümnaasiumi ees
  8. Supeluse tänava äärne Rannapargi ala

Olev Siinmaa mälestusmärgi asukoha väljaselgitamiseks moodustatud komisjon koosseisus otsustas, et Pärnu linn püstitab Olev Siinmaa mälestusmärgi Vallikääru nõlvale, Siinmaa enda projekteeritud ja ehitatud eramu Rüütli 1a juurde:

  1. Janno Poopuu: Valikul lähtusime sellest, et Siinmaa skulptuuri tulevane asukoht peaks olema arhitekti loominguga seotud. Teine oluline kriteerium oli, et monument peab asuma paigas, kus liigub palju rahvast ehk koht on aktiivses kasutuses. Kolmanda asjaoluna pidasime silmas eesmärki anda Siinmaa skulptuuriga välja valitud linnaruumi osale uut aktsenti. Komisjoni liikmed andsid kaheksale asukohakandidaadile punkte, iga paiga puhul toodi välja selle tugevaid ja nõrku külgi. Võitja Vallikääru kasuks kõneles mitu asjaolu. Vallikääru nõlv on juba iseenesest huvitav paik ja loob eeldused skulptuuri ja maastiku vahelisteks põnevateks seosteks. Edasi muidugi lähidistants Siinmaa ja tema enda projekteeritud kodumajaga. Kahe objekti omavaheline silmside kujundab hea loo. Komisjoni teised liikmed: Kuju Vallikääru nõlval asumise pluss on seegi, et siis jääb Siinmaa skulptuur kesklinna mõjuvälja. Samuti tõik, et kuju tulevane asukoht on juba sobivalt haljastatud ja figuuri ümbritsev keskkond suures osas mälestusmärgi püstitamiseks valmis. Janno poopuu: Kõrguste vahe tänava tasapinnaga loob huvitava linnaruumilise lahendi ja pakub mälestusmärgi kavandamisel istuva või seisva figuurina rohkem võimalusi. Ka skulptor Elo-Katre Liiv pidas mäenõlva parimaks asukohaks: Vallikääru treppidelt üles või alla minnes muutuvad vaated Siinmaa kodule ja tema skulptuurile. Ülalt alla vaadates on esiplaanil skulptuur, maja poolt alt üles vaadates hoone. Siin tekib side kodu ja vaatega, mida arhitekt koduaknast välja vaadates nägi. Huvitavaid võimalusi pakkuv paik. Nõlva miinustena nimetati liigset lähedust vabaõhulavale ja võimalikke muinsuskaitselisi kitsendusi.
  2. Punktiarvult teiseks tuli Ranna puiesteega külgnev haljasala, täpsemalt muruplats, mis asub autoparkla ja rannahoone (Sunset) vahel. Plats sobiks Siinmaa meenutamiseks tema osalusel loodud mudaravila ja rannahoone läheduse tõttu. Kaugele ei jää siit kõlakoda ja Rannahotellgi. Poopuu arvates on mainitud haljasala piisavalt suur ja tühi ning praegu kindla funktsioonita, edaspidi võiks sinna panna mõne muu skulptuuri.
  3. Kolmandale kohale platseerus Rüütli-Hommiku nurk. Rüütli 40 majas on säilinud Siinmaa kujundatud apteegimööbel ja linnaarhitekti kunagine kodutanum passiks skulptuurile hästi, kuid puuduseks peeti seda, et mälestusmärgi püstitamine tänavate ristumiskohta eeldaks liikluse ümberkorraldamist. Samuti napib Rüütli-Hommiku nurgas vaba ruumi ja kuju jääks ette välikohvikule.

IdeekonkurssEdit

Märtsi jooksul paneb komisjon koos Eesti kujurite ühendusega paika mälestusmärgi skulptuurikonkursi tingimused ja aprillis kuulutatakse võistlus välja. Lõpptulemuseni ehk võidutöö välja selgitamiseni loodetakse jõuda jaanipäevaks.

Lähteideed:

  • Tuleb kuju metallist, kivist või kombineerituna mõlemast.
  • Arhitekt võiks oma kodumaja poole kiigata seistes, istudes või kõnnisammult või paikneb ta eramu suunas hoopiski seljaga
  • Peale figuuri võiks kasutada veel mingeid elemente, näiteks mööblit. Mäletab ju ajalugu Siinmaad ka sisekujundaja ja tislerina. Vallikääru veerel jalutusraja ääres võiks ta nõjatuda mõnele enda disainitud mööblitükile. Inimesed astuvad ligi, peatuvad meistri kõrval ja jäädvustavad end koos temaga Rüütli 1a taustal.

Janno Poopuu: Ühest küljest oleks hea, kui skulptoritele antud ülesande püstitus oleks võimalikult täpne, kuid et tegemist on ikkagi loomingulise konkursiga, peame kujuritele piisavalt palju vabadust jätma. Siinmaa mitmekülgne persoon ja tegevus ning skulptuuri asukoht pakuvad palju lahendusi ja asetus näoga kodumaja poole on neist vaid üks. Mina ise pooldaksin pigem selja või küljega seismist või istumist. Sest inimene läheneb mälestusmärgile ju nõlvalt ehk kuju peaks olema näoga pigem vaataja poole. Kunstilises mõttes on kindel vaid see, et Siinmaa peaks olema vormitud metalli või kivvi võrdlemisi elutruult. Samas jätaks ka stiliseerimiseks võimalusi. Kui Jannseni kujul Rüütli tänavas on märgata kubistlikke jooni, siis miks mitte lisada Siinmaale tema suure lemmiku funktsionalismi tunnuseid.

Skulptuuri tellimisel ootab linn rahalist panust eraisikutelt, ettevõtjatelt, arhitektidelt ja neilt asutustelt-organisatsioonidelt, kes praegu Siinmaa loodud majades tegutsevad. Ühesõnaga kõigilt, kellele suurmehe pärand korda läheb.

Aastate eest Rüütli 1a majalt maha võetud Olev Siinmaa bareljeef on endiselt hoiul Hansagümnaasiumi majas. Kindlat plaani või ettekujutust, kus seda eksponeerida, linnal pole. Janno Poopuu: Skulptuurikonkursi raames üritame ka bareljeefi asukoha osas selgust saada

MeediakajastusedEdit

Also on FANDOM

Random Wiki