FANDOM

Autor: Teet Roosaar PP 14.9.2013[1], teet.roosaar@parnupostimees.ee

AnalüüsEdit

Pärnu linna valimiskomisjon registreeris viie erakonna ja kahe valimisliidu nimekirjas 229 volikogu liikme kandidaati. Konkurss on seitse inimest kohale.

Kivimägi valimisliitEdit

2009. aasta sügisel andis praegusele linnapeale Toomas Kivimägile hääle iga neljas valija. Kivimägi tõi volikogusse 14 inimest, kellest viimane pääses rahvaesindajaks 49 häälega. Võimuliitu kaasati Reformierakond, Isamaa ja Res Publica Liit (IRL) ning sotsid, Keskerakond jäi opositsiooni ja lagunes.

Seekord on Kivimägi valimisliidu nimekirjas 36 inimest. Neli aastat tagasi kandideerinutest on loobunud kolmandik: Cardo Remmel, Tiit Kask, Priit Sutt, Eiki Eriste, Garri Raagmaa, Erni Metsal, Jaan Urb, Dina Kukk, Ülla Vuorio, Heiki Hendrikson ja Alvar Vallau. Sutt kandideerib nüüd IRLi, Raagmaa sotside nimekirjas, 2009. aastal 115 häält kogunud Remmel on poliitikast taandunud.

Nimekirja uustulnukad on Riho Alliksoo, Raido Ilp, Andrus Jõhvik, Ülli Kont, Teet Kurs, Andrus Kärpuk, Margus Maiste, Tarvi Markson, Marko Miiter, Marika Raiend, Taavi Tamm, Marju Trumsi ning Siim ja Tiina Tõnismäe. Kokku 14 inimest.

Alliksoo on 1999. aastal kandideerinud Keskerakonna nimekirjas. 86 häälega ta volikogusse ei pääsenud. Samuti ei õnnestunud Kärpukil 2002. aastal valimisliidus Terve Vaim 108 häälega volikogusse pääseda.

IRLi liige Margus Maiste on varem edutult kandideerinud Haapsalus, kogudes 18–39 häält. Tarvi Markson ei pääsenud 2002. aastal valimisliidus Terve Vaim 28 häälega Pärnu linnavolikogusse. Varem IRLi kuulunud Marko Miiter kogus Isamaaliidu nimekirjas Pärnus 26 häält ega pääsenud volikogusse. Marju Trumsi valiti 1996. aastal 32 häälega Varbla volikogusse.

Kivimägi valimisliidu suurimaks häältekogujaks on Kivimägi ise. Arvata võib, et 5336 häält ta enam ei kogu. 2003. aastal valiti Külvar Mand Pärnust riigikogusse 5873 häälega, neli aastat hiljem oli tema toetajaid 1608 ehk pea kolm ja pool korda vähem.

Kivimägi valimisliidu teiseks suuremaks häältepüüdjaks on Mark Soosaar, kes oli neli aastat tagasi 157 häälega nimekirja teine. Soosaarele hääle andmine tähendab Kivimägi poolt hääletamist, sest oma isepäisusele vaatamata toetab Soosaar linnapea valimistel Kivimägit.

Isepäine on ka Kivimägi valimisliidu häältekoguja Eino-Jüri Laarmann, kes 116 häälega oli neli aastat tagasi kolmas. Ehkki Kivimägi on Laarmannile volikogus kaunis ebaviisakalt peale käratanud, hääletab Laarmann kindlalt oma liidri poolt.

Iseseisev häälte kogumise potentsiaal võib veel olla Mait Käbinil (neli aastat tagasi 101 häält), Silja Kikerpillil (100) ja Romek Kosenkraniusel. Kosenkranius sai eelmisel korral küll vaid 50 häält, ent on abilinnapeana kogu aeg pildil olnud. Rohkem, kui volikogu esimees Vahur Mäe, keda 84 inimest toetas.

Ülejäänud kandidaatide saatus sõltub Kivimägi populaarsusest. Võib-olla tõmbab ta veel mõne kandidaadi volikogusse, võib-olla mitte.

ReformierakondEdit

Reformierakonna nimekirjas kandideerib volikogusse 69 kandidaati. 50 neist on uustulnukad, kuus pole ühegi erakonna liikmed, üks on äriregistri andmetel keskerakondlane.

2009. aastal Keskerakonna nimekirjas Pärnu linnavolikogusse valitud Andrei Yllö hüppas üle Reformierakonna fraktsiooni. Reformierakonna Pärnu arendusjuhi Erki Meltsa sõnade järgi on Yllö neile öelnud, et on Keskerakonnast lahkumise avalduse teinud, kuid Reformierakonda astumise avaldust pole esitanud. Keskerakonna Pärnu piirkonna aseesimehe Kätlin Joala andmetel on Yllö isikliku avalduse alusel 10. oktoobril 2011 Keskerakonnast välja arvatud ja erakond üritab uurida, miks ta äriregistri järgi veel liige on.

Erakonna nimekirjas pole enam kohtu poolt karistatud Vello Järvesalu, kes neli aastat tagasi pälvis 123 inimese toetuse, volikogusse valiti ja sealt ise lahkus. Erakond on kõvasti uuenenud, Pärnu piirkonda juhib ettevõtja Irina Talviste, kes viimase kahe aastaga on piirkonnaorganisatsiooni oluliselt kasvatanud.

Mõistmaks, kellele Reformierakond Pärnus panustab, tasub uurida nende 15 kandidaadiga valimisbrošüüri. Kuigi kultuuriminister Rein Lang on end nimekirjas viimaseks sokutanud, loodab erakond tema 2011. aasta riigikogu valimistel Pärnumaalt saadud 3922 häälele. Lang Pärnu linnavolikogusse ei tule, nagu ka riigikogu valimistel 1178 harjumaalase poolehoiu pälvinud Jüri Jaanson.

Peibutuspartide asemel tasub liberaalse ilmavaatega pärnakatel toetada kandidaate, kes tegelikult linnapeana või volikogus tööle asuvad. Tõenäoliselt on Reformierakonna suuremad häältekogujad linnapeakandidaat Andrei Korobeinik (riigikogu valimistel 2057 häält), abilinnapea Jane Mets (2009. aasta volikogu valimistel 742 häält), haiglajuht Urmas Sule (192 häält), ekslinnapea Väino Hallikmägi (169 häält), endine abilinnapea Peeter Saunpere (116 häält) ja volikogu liige Jüri Lebedev (116 häält).

Kes tahab panustada uuele põlvkonnale, valib ilmselt Irina Talviste või mõne teise uustulnuka. Erakonna taktikaks on Langi, Jaansoni ja Korobeiniku häälte ja nimekirja pikkusega uusi inimesi volikokku tõmmata.

KeskerakondEdit

Keskerakond on välja pannud 34 inimesest koosneva valimisnimekirja. Seitse neist pole üldse varem valimistel osalenud, uustulnukate seas on nii tudengeid, töötajaid kui pensionäre.

Erakonna nimekirjas pole enam ekslinnapea Mart Viisitamme, Yllöt, Ranno Künnapit, Jaanus Otsa ja Garri Suuki, kes neli aastat tagasi Keskerakonna nimekirjas Pärnu linnavolikogusse valiti.

Künnap, Ots ja Suuk astusid keskfraktsioonist välja, Yllö jooksis Reformierakonda üle. Viisitamm ja Suuk kandideerivad nüüd valimisliidus Südame ja Mõistusega, Künnap ja Ots on poliitikast loobunud.

Keskerakonna linnapeakandidaat Kadri Simson ja piirkonna aseesimees, endine noortekogu juht Kätlin Joala on kohaliku organisatsiooni uuendamisega kõvasti vaeva näinud ning meelitanud nimekirja inimesi, kes olid poliitikas 10–20 aastat tagasi ja vahepeal tagasi tõmbusid.

Simsoni järel on erakonna suuremateks häältepüüdjateks ekslinnapea Einar Kelder, veteranpoliitikud Svetlana Tšipurina, Hillar Talvik ja Margus Tammekivi, Joala ja Jüri Tenson. Simson kogus viimastel riigikogu valimistel 3854 häält, Tšipurina 2009. aasta linnavolikogu valimistel 264, Talvik 245 ja Tammekivi 183.

Keldril on vaja end valijatele meelde tuletada. 1999. aastal valiti ta Reformierakonna nimekirjas volikogusse 542 häälega ja temast sai pärast Andres Sooniste mahavõtmist linnapea, kelle ajal kontserdimaja ja raamatukogu ehitati. Merebioloog Tensoni populaarsuse tipp oli 1993. aastal, mil ta 371 häälega volikogusse valiti.

Joala korjas kaks ja pool aastat tagasi õpilastele tasuta bussisõidu õiguse andmiseks tuhat allkirja. Arvestades, et Keskerakonnal on palju erakonnahääli ja venekeelse elanikkonna toetus, on suur šanss volikokku pääseda ka Marina Timašoval (2009. aastal 151 häält) ja Tatjana Gussaroval (129).

Mitmed inimesed on prognoosinud, et Kivimägile kõige selgemalt vastanduv Keskerakond kogub veerandi valijate toetusest, mis tähendab volikogus 11 kohta. Erakonna üleriigilist populaarsust ja sotside nõrka piirkonnaorganisatsiooni arvestades ei pruugi see võimatu olla.

IRLEdit

IRLi nimekirjast leiab 35 nime. Neist 14 pole varem kandideerinud. Uustulnukatest on tuntumad Rein Kilgi poeg Sander Kilk, Kivimägit leheveergudel nahutanud soomlane Jorma Kalevi Lehto ja linnavalitsuse muinsuskaitsespetsialist Liina Hansen.

Eelmistel valimistel läks erakonnal kehvasti. Arvatakse, et Kivimägi valimisliit võttis IRLilt ja Reformierakonnalt vähemalt neli saadikukohta, mõne ilmselt Keskerakonnaltki. Nüüd on erakonnal võimalus end taas tõestada.

Algus oli rabe. IRLi algne linnapeakandidaat Eerik-Niiles Kross otsustas Tallinnas kandideerida, nõrgestades Pärnus oma erakonna positsioone.

Uus linnapeakandidaat, maavanem Andres Metsoja on rohkem erakonnale häälte koguja, tema linnapeaks saamise võimalus on väike.

Erakonna peibutuspardid on peale Metsoja riigikogu liige Annely Akkermann (2009. aasta kohalikel valimistel 974 häält) ja veteranpoliitik Trivimi Velliste (140 häält). Velliste on Pärnus kolmel korral volikogu liikmeks valitud, kuid alati on ta oma kohast loobunud.

Iseseisva häälte kogumise potentsiaaliga on Jüri Kask (2009. aastal 153 häält) ja Peeter Prisk (120). Meelis Kukk pole valimistel osalenud, Viljo Vetik kandideeris Pärnu linnavolikogu valimistel 2002. aastal ja volikogusse ei pääsenud.

Tõusvaks täheks võib olla Krista Nõmm, kes volikogu liikmena linnavalitsuse juurde võlanõustaja koha välja võitles.

Sotsid

Sotsiaaldemokraadid suutsid välja panna 26 inimesest koosneva nimekirja. Selles ei ole enam Epp Kloostrit ja Jüri Tamme, kes neli aastat tagasi 282 ja 136 häält kogusid. Pole ka vahepeal piirkonnaorganisatsiooni juhtinud Tatjana Jaansoni, kes 79 häälega volikogusse asendusliikmeks pääses.

Nimekirjas on 12 uustulnukat, kes pole varem ühelgi valimisel osalenud. Neist tuntumaid välja tuua on raske.

Sotsidel pole peibutusparte, kes erakonnahääli koguksid. Nende linnapeakandidaat Piret Hallik-Sass ei ole erakonna liige ning on varem Haapsalus liberaalide ja IRLi nimekirjas paarkümmend häält kogunud.

Iseseisev volikogusse pääsemise potentsiaal on Valter Parvel, kes 1996. aastal üksikkandidaadina 276 pärnaka usalduse võitis ja 2005. aastal 136 häälega volikogusse valiti. Rääma kooli direktor Elmo Joa pole Pärnus kandideerinud, Haapsalus sai ta üheksakümnendatel aastatel IRLi nimekirjas 24 ja 36 häält. Garri Raagmaa kogus 2009. aastal Kivimägi nimekirjas 39 häält.

Pärnu linnavolikogusse sotsid kindlasti pääsevad. Erakonnal on tugev üleriigiline toetus, kuid kohapeal pole välja kujunenud populaarseid esindajaid.

Valimisliit Südame ja MõistusegaEdit

Uue valimisliidu Südame ja Mõistusega esindajad on Garri Suuk ja Tarmo Oidekivi, kuid selle tuntuim nimi on ekslinnapea Mart Viisitamm. 1999. aastast Keskerakonda kuuluvat Viisitamme erakonna valimisnimekirja ei võetud ja ta on otsustanud koos volikogu liikme Garri Suugiga oma isiklikku populaarsust testida.

2009. aastal kogus Viisitamm Keskerakonna nimekirjas kandideerides 729 häält. Keskerakonnast 1995. aastal välja astunud, kuid tookord selle nimekirjas kandideerinud Suugi toetajaid oli 174.

Selleks, et valimisliit valimiskünnise ületaks, peaks ta koguma pea tuhat häält. Kui palju Viisitamme ja Suugi nelja aasta tagusest toetusest oli erakonna ja kui palju isiku valimine, selgub 20. oktoobril. Tarmo Oidekivi ja valimistel varem mitte osalenud kuue inimese häältesaagist ei pruugi palju lisa tulla.

Eesti Konservatiivne RahvaerakondEdit

20 kandidaadist koosneva nimekirjaga Eesti Konservatiivsel Rahvaerakonnal (EKRE) võib valimiskünnise ületamisega raskusi olla.

Vaid kolm inimest on varem kuskil valimistel osalenud, esinumber Heldur Paulson on 2009. aastal IRLi nimekirjas 26 häälega Paikuse vallavolikogusse valitud.

Pärnakate jaoks kõige tuntum kandidaat on tõenäoliselt Igor Jakobson. Osa kandidaatidest on varem ERSPs ja Iseseisvusparteis olnud. Pärnus varem võimul olnud Rahvaliiduga ei seo neid ükski kandidaat, kõik on uued inimesed.

Vaata kaEdit

Also on FANDOM

Random Wiki