FANDOM

Põhiline järeldus: võim olid tasakaalust väljas täitevvõimu suunas

2009. aasta Pärnu Linnavolikogu valimiste tulemusedEdit

2009. aasta kohalike omavalitsuste valimistel kogus Toomas Kivimägi Valimisliit 7035, sellest 5341 häält Toomas Kivimägi. Tänu Kivimägi häältele pääses Pärnu 33-liikmelisse linnavolikogusse 14 Toomas Kivimägi valimisliidu liiget. Valimisliidu nimekirjas kandideerinud ning 157 häält saanud Mark Soosaar loobus volikogu liikme kohast. Teiste valimisliidu liikmete isiklik häältesaak ulatus poolesajast sajani.

Koalitsioon (kokku 25 mandaati) moodustati

Toomas Kivimägi valimisliit 14 mandaati
Reformierakond 5 mandaati
Isamaa ja Res Publica Liit (IRL) 4 mandaati
Sotsiaaldemokaatlik Erakond 2 mandaati

Keskerakond (8 mandaati) jäi opostisiooni.

Volikogu esimeesEdit

Cardo Remmel 2009-2011Edit

2009. aastal valis volikogu peaaegu üksmeelselt esimeheks Cardo Remmeli. 30st kohal olnud volikogu liikmest oli vastu üks, Remmel oli ainus kandidaat.

2011. aasta mai lõpus otsustas volikogu esimees Cardo Remmel “kohaliku meedia” tõttu tagasi astuda. “Seda otsust tegema ajendas asjaolu, et minu töö nii AS Taastusravikeskus Estonia juhi kui volikogu esimehena on tekitanud kohalikus meedias arutelu, mis mõttetult kahjustab Estonia kui äriettevõtte huve,” ütles Remmel volikogu ees esinedes. Pärnu Postimees kirjutas, et Remmeli kuupalk Estonia juhatajana on 46 000 krooni. Peale selle sai ta volikogust iga kuu 12 500 ja Pärnumaa omavalitsuste liidust 3000 krooni hüvitist. IRL, sotsid ja Keskerakond küsisid, kas ta saab kõigi nende töödega võrdselt hästi hakkama ja kas linnaettevõtte juhina ei allu ta sisuliselt iseendale. “Pigem on teema tõstatus ajendatud poliitilisest kemplusest ja ärategemise kinnisideest,” kõneles Remmel linnavolinikele. “Kohalikus meedias erilise tähelepanu saanud sotsiaalsed võrdlused ja kadedus kuuluvad kokku. Esimesest areneb teine ja see toob omakorda välja inimeste halvima poole. Positiivsus ja saavutuste, kas või väikeste tähistamine on kordades tähtsamad meie elu edasiviimisel.”

Kaks ja pool kuud varem oli Kivimägi Pärnu Postimehes kirjutanud: “Mina ei tea, et Pärnule otsitaks uut volikogu esimeest. Mina ei otsi, Cardo Remmel ei otsi ja viimasel poolel aastal pole me seda teemat arutanud ka oma valimisliidus. Ent koalitsioonileppe kohaselt kuulub see koht just Toomas Kivimägi valimisliidule. Aga võib-olla turul keegi otsib ...”

Vahur Mäe valimine esimeheks 2011Edit

Uue volikogu esimehe kandidaadiks esitas Kivimägi valimisliit Vahur Mäe. See oli üllatav valik, pigem nähti sel kohal Enn Raadikut või Silja Kikerpilli. Aga Kivimägil oli soov toimekat (kuulekat?) noormeest edutada ja volikogu enamus toetas tema valikut. Mäe sai kaheksa vastuhäält, millest mõni võis pärineda ka võimuliidust.

Volikogu liikmed Peeter Saunpere, Garri Suuk ja Jüri Kask “praadisid” Mäed päris hoolega. Saunpere soovis visiooni, Suuk tundis huvi, kas volikogus ei võiks spordisõprade fraktsiooni moodustada (Mäe oli selle vajalikkusele mõelnud), Kask heitis ette, et Mäe polnud sõjaväes käinud.

Uue volikogu esimehe kuuhüvitiseks kinnitati 800, autokompensatsiooniks 125 ja mobiiltelefoni limiidiks 30 eurot kuus. Hiljem volikogu juhtides on ta olnud ebalev, küsides tihti linnasekretärilt nõu ja tehes kodukorras vigu. Nii mõnegi poliitiku hinnangul on tegu Pärnu ajaloo kõige nõrgema volikogu esimehega.

Volikogu esimehe asetäitjadEdit

Aseesimeestel on Pärnu linnavolikogus pigem sümboolne roll, istungeid juhatavad nad harva. Formaalselt on tegu auametiga, poliitilist mõju neil otsuste kujundamisele ei ole.

Aseesimeesteks valiti Epp Klooster Sotsiaaldemokraatlikust erakonnast, Väino Hallikmägi Reformierakonnast ja Jüri Kask IRList.

Tava anda üks aseesimeeste kohtadest opositsioonile oli Pärnu linnavolikogust kadunud juba varem. Kui Mart Viisitamm 2005. aastal linnapeaks ja Ahti Kõo volikogu esimeheks valiti, olid aseesimehed samuti koalitsioonist.

Keskerakonna linnapeakandidaat Kadri Simson on lubanud, et kõikide valijate arvamuse volikogu juhtorganites esindamiseks antakse üks aseesimehe koht tulevikus opositsioonile.

Abikaasa vastu esitatud süüdistuste tõttu otsustas sotsist volikogu aseesimees Epp Klooster oma volitused Pärnu linnavolikogus peatada. Tema asemel tuli volikokku Jaan Krinal, aseesimeheks valiti Tatjana Jaanson.

Jaanson juhtis vahepeal sotside piirkonnaorganisatsiooni, kuid on nüüd poliitikast taandunud. Ainsana on ta volikogus pikemalt sõna võtnud siis, kui arutlusel oli Rääma 27 kinnistu kümneks aastaks tasuta Pärnu sõudeklubile andmine. Kui majanduskomisjon tegi ettepaneku lisada eelnõusse punkt, et vara saaja tagab vaba juurdepääsu kallasrajale, võttis Jaanson sõna, lausudes muuhulgas: “kuna see puudutab mind isiklikult”, “ma töötan seal”, “kutsun üles”.

Nähes, et võimuliidus on tekkinud erimeelsused, tegi Kivimägi ettepaneku vaidlusalune punkt eelnõust välja jätta. 12 volinikku olid selle poolt, 11 vastu, mis tekitas diskussiooni, kas Mäe ja Jaanson võisid selle poolt hääletada. Politsei hinnangul ei mõjutanud hääletamine sõudeklubi majanduslikku seisu ning nad ei algatanud Mäe ja Jaansoni suhtes väärteomenetlust.

Linnapea valimised 2009Edit

Aeg enne uue linnavalitsuse ametisse astumist oli huvitav:

  • Mart Viisitamm kirjutas Herderile kirju, mis linna positsiooni kohtuvaidlustes halvendasid …
  • Abilinnapea Jane Mets kasutas eelmise linnavalitsuse lõpupäevi taastusravikeskuse Estonia juhatajale ja pearaamatupidajale surve avaldamiseks, et need varguses süüdi mõistetud Estonia eelmisele juhatajale Vello Järvesalule väärika lahkumishüvitise maksaks. Järvesalu lahkus töölt 619 319 krooniga, millest osa on ettevõte temalt hiljem üritanud tagasi saada. Kivimägi krigistas hambaid, sest ilma Reformierakonna toetuseta oli tal raske ametis püsida. Reformierakond oma esindajat välja vahetama ei kippunud ja Kivimägigi ei tahtnud talle avalikult midagi ette heita.

Kivimägi valiti linnapeaks alles kuu pärast valimisi. Niikaua võttis riigikogus aega seadusemuudatus, et endine maavanem saaks linnapeana tööle asuda. Kivimägi linnapeaks valimise poolt hääletas enamik keskerakondlasigi, valimiste võitja sai vaid ühe vastuhääle. “Ma armastan teid, pärnakad,” ütles uus linnapea oma tänukõnes ja pidas suureks väljakutseks kirjutada oma nimi kunagiste linnapeade Oscar Alexander Brackmanni ja Oskar Kase kõrvale.

Kui tavaliselt paneb lahkuv linnapea uuele ametiketi kaela, siis seekord ulatas Viisitamm ametiketi karbi Kivimägile kinniselt ja Kivimägi jättis ametiketi kaela panemata. “Selline oli Kivimägi soov,” põhjendas Viisitamm. Kivimägi sõnas, et praegu on linna rahaasjad liiga halvad, et ametiketti pidulikult kaela riputada. Oma põlgust Viisitamme suhtes näitas Kivimägi edaspidigi, vahetades välja temast jäänud tooli ja jättes ekslinnapea ametlikele üritustele kutsumata. Kivimägi oponendid on sellist käitumist nimetanud väikluseks.

OtsusedEdit

Kuu-kahe pärast hakkas volikogu langetama esimesi tõsiseid otsuseid:

  • linnavalitsuse töötajate ühe kuupalga suurune puhkusetoetus kaotati ära,
  • volikogu kantselei saadeti laiali,
  • haridus-, kultuuri- ja hoolekandeasutuste töötajate palku kärbiti viie kuni kümne protsendi võrra. * linnapea palgamääraks kehtestati 45 000 krooni, Viisitammel oli see olnud puhkusetoetuse ja teiste lisatasude võrra suurem.

Opostisiooni tegevusEdit

2009Edit

Alguses üritas opositsioon end nähtavaks teha:

  • Viisitamm päris aru Järvesalule hüvitise maksmise kohta
  • siis veel Keskerakonda kuulunud Andrei Yllö küsis linnapea tooli vahetamise kohta. Yllö tundis huvi, kas on erinevusi endise linnapea ja endise maavanema toolide kulumisastmes, soetamis- ja bilansilises väärtuses, kuidas lahendati toolide võimalike väärtuste vahede kompenseerimine, kas linnavalitsus kavatseb veel mööblit kellegagi vahetada jne. Hiljem sai tublist keskerakondlasest tubli koalitsiooni liige ja nii ebamugavaid küsimusi ta enam ei esitanud.

2010Edit

2010. aasta lõpus korjas 35 noort, kellest neli-viis kuulus Keskerakonda, erakonna noortekogu tollase esimehe Kätlin Joala eestvedamisel 1002 allkirja õpilaste tasuta bussisõidu toetuseks. Keskerakond esitas volikogu päevakorda eelnõu, mida linnavalitsus ei toetanud. Nii Kivimägi kui abilinnapea Romek Kosenkranius rääkisid, et õpilaste tasuta ja piiramatu bussisõit eeldaks näiteks maamaksu neljakordset tõstmist. “Kui Edgar Savisaar sellise asja kehtestab, oleme valmis kaaluma,” lubas Kivimägi 2011. aasta veebruaris. Kaks aastat hiljem tuli tal seda piinlikkusega meenutada, sest Tallinnas kehtestati tasuta ühistransport ja koalitsioonipartner Reformierakond lubas Pärnu valimisprogrammis, et põhikooli lapsed peaksid saama linnabussides tasuta sõita.

Ümberkorraldused seoses Riigikogu valimistega 2011Edit

2011 aprillis lahkus linnavalitsusest riigikogusse Annely Akkermann. Tema asemel kinnitati rahanduse abilinnapeaks Meelis Kukk (IRL).

Opositsiooni lagunemineEdit

Volikogu keskfraktsioon lagunes, sest Ranno Künnap, Jaanus Ots, Margus Tammekivi ja Garri Suuk otsustasid sellest välja astuda. Põhjuseks oli see, et Keskerakonna piirkonnaorganisatsioon valis piirkonna esimeheks Viisitamme asemel Simsoni.

Keskerakond heitis Otsa ja Künnapi erakonnast välja, Suuk oli sealt juba ammu lahkunud, ent kandideeris erakonna nimekirjas. Tammekivile andestati tema isepäisus.

Pärast seda on Kivimägi vastasrinna moodustanud keskfraktsioon ja Keskerakonnast väljaheidetud, kes sageli linnavalitsuse eelnõusid on toetanud.

Arutelud volikogusEdit

Reformierakonnast on kriitilisemad olnud Peeter Saunpere ja Väino Hallikmägi, IRList Krista Nõmm ja Peeter Prisk. Prisk üritas näiteks selgust saada, milliseid kohustusi toob endaga kaasa teatri sihtasutuses osalemine, Kivimägi ja kultuuriministri Rein Langi kokkulepet ta aga murda ei suutnud.

Kivimägi valimisliidust on toimekamad olnud planeeringukomisjoni esimees Enn Raadik ja fraktsiooni esimees Silja Kikerpill. Eino-Jüri Laarmann toriseb aeg-ajalt, kuid hääletab vajalikul hetkel linnavalitsuse eelnõude poolt, ülejäänud tõstavad vaikides kätt. Kui võrrelda näiteks linnavolinik Ago Andersoni kunagi rahvaesindajaks olnud Jüri Vlassoviga, siis Anderson on teinud ainult ühesuguseid liigutusi, Vlassov aga lõi aruteludes aktiivselt kaasa.

JäreldusedEdit

Varasemate linnapeade ajal on seadusandliku ja täidesaatva võimu vahel valitsenud suurem tasakaal. Volikogu esimees Ahti Kõo oli linnapea Mart Viisitamme kõrval isiksus, volikogu 2009-20013 koosseisu esimehed Cardo Remmel ja eriti Vahur Mäe kahjuks mitte.

Toomas Kivimägi domineerimiseks Pärnu Linnavolikogus lõi eeldused 2009. aasta valimistulemus. Veerandi valijate toetusel Pärnu linnapeaks valitud Toomas Kivimägi juhtis neli aastat Pärnu linnavolikogu oma tahte kohaselt, ainult paar korda suutsid rahvaesindajad talle vastumeelse otsuse langetada. Pärnu linnavolikogu on enamasti hääletanud üsna üksmeelselt, kiites heaks linnavalitsusest saadetud eelnõud.

2013. aastal valitavas volikogus jaotuvad kohad tõenäoliselt erinevate poliitiliste jõudude vahel ühtlasemalt ja rahvaesindus võtab võimu linnavalitsuselt tagasi.

VälislingidEdit

Also on FANDOM

Random Wiki